KASUSASTRAAN SUNDA

KASUSASTRAAN
 WANGENAN KASUSASTRAAN
Kecap “kasusastraan” asalna tina: Su = alus, éndah. Jeung  ‘sastra’ anu hartina:
  1. Péso, atawa pakarang seukeut sabangsana (hususna nu dimaksud téh péso pangot, nya éta péso paragi nulis jaman baheula dina daun lontar)
  2. Tulisan atawa buku nu ditulis
Su-sastra = aksara/tulisan anu éndah.
kasusastraan = saniskara anu patali jeung susastra (kaéndahan basa)
Babagian kasenian téh aya lima rupa, nya éta:
  1. Seni Rupa (ngagambar, ngalukis, ngukir, natah, jsb)
  2. Seni Gerak (ngibing, ngaréog, penca, ujungan, jsb)
  3. Seni Sora (instrumental atawa vocal)
  4. Seni Sastra (sastra lancaran atawa prosa jeung sastra ugeran)
  5. Seni Drama (sandiwara, wayang, pilem, jsb)
SENI SASTRA
Seni sastra téh hiji kasenian anu ngahasilkeun su-sastra. Sakur anu aya patalina jeung susastra téh disebut kasusastraan téa.

Béda jeung hasil seni séjénna, anu karasa éndahna téh ku diténjo atawa didéngékeun, ari hasil seni sastra mah ku dilenyepan/dilenyepkeun.
Wujud hasil seni sastra, geus pasti dina wangun PUSTAKA, anu tegesna tulisan atawabacaan. Babakuna mangrupa; Roman, lalakon, dongéng, sajarah, jsb. Ngan, teu sakabéh pustaka kaasup kana kasusastraan (hasil seni sastra). Contona baé, buku-buku paélmuankayaning Élmu Bumi, Élmu Hayat, Élmu Sajarah, Élmu Pasti, kamus, énsiklopédi, jsb,teu kaasup kana kasusastraan.
Catétan,
Ngeunaan pustaka, aya dua istilah anu bisa waé patukeur ngahartikeunana:
  1. Perpustakaan = Kumpulan mangpirang-pirang pustaka (bacaan): Buku, Koran, majalah, jsb.
  2. Kapustakaan = Saniskara anu patali jeung urusan pustaka (ngeunaan pangarang, eusi buku, taun ditulisna, jsb)
.
Pangaruh Jaman Kana Sastra
            Sakumaha ilaharna kasénian hirup jeung mekarna téh sok nurutkeun jaman, Kitu deui jeung seni sastra, teu luput tina pangaruh jamanna séwang-séwangan.
Upamana: Jaman Hindu. Pangaruh jaman Hindu kana kasusastraan, saperti wawacan atawa lalakon wayang (Wawacan Batara Rama jeung Mahabarata)
Jaman Islam. Upamana; Sajarah Ambia, Hikayat Séh Abdulkodir Al-Jaélani, Carita Amir Hamzah
Jaman Walanda. Katangén dina buku-buku hasil karya Rd. Haji Muhammad Musa, nepi ka hasil sastrawan 1956.
Catetan:
Patali jeung pangaruh-pangaruh jaman téa, dina sastra dibédakeun kana dua istilah:
  1. Sastra Klasik. Ngébréhkeun pangaruh-pangaruh jaman béh ditu, upamana: Carita Parahyangan, Carita-carita Pantun, Carita-carita Para Nabi, Mantra, jsb.
  2. Sastra Modérn. Upamana: Lain Éta, Pangéran Kornél, Budak Timu, jrrd.
Dina sastra modern, bisa jadi ari lalakonna mah kabaheulaan. Tapi, wangun atawa cara ngolahna téh nurutkeun jaman kaayeunakeun.
.
BAHAN JEUNG NGOLAHNA
            Anu disebut ‘bahan’ sastra téh nya éta basa. Sedeng ngolahna disebut ngarang, nganggit,  atawa ngaréka. Ngarang carita ( dina wangun su-sastra) mangrupa kagiatan ngolah kecap-kecap nu dijieun omongan atawa ungkara.
Istilahna: – Diréka, pikeun basa lancaran (prosa)
.          - Dianggit atawa didangding, pikeun basa ugeran (puisi)
Ari sambung-sambungna ungkara rékaan téa disebutna iketan atawa rakitan.
Iketan omongan atawa rakitan ungkara nu diéndah-éndah téh disebutna rinékasastra(sastra anu diréka-réka atawa omongan anu diéndah-éndah)
Mindeng patukeur antara Rinékasastra jeung Rinékawacana. Ari Rinékawacana mah: kecap-kecap alus (pilihan) nu ngabogaan sifat arkais, ilaharna dina sastra Sunda mah biasa dicokot tina basa Kawi atawa Sanskerta.
Conto-conto rinékawacana:
Basa sapopoé                                      Rinékawacana
Panonpoé                                            = Bagaspati, Bagaskara (baskara), antakara, aruna, diwangkara (giwangkara)
Bulan                                                   = Candra, soma, badra, purnama.
Angin                                                  = Bayu, pawana, maruta.
Cai                                                       = Tirta, bayu, marta.
Gunung                                               = Giri, ardi, arga, aldaka, ancala, parwata
Laut                                                     = Samudra, sagara, jaladri, udaya, udadi.
Awang-awang                                     = Ambara, jomantara, gagana, wiati.
Seuneu                                                    = Agni, geni, dahana, latu.
Awéwé                                                = Dyah, wanita, wanoja, pawéstri, istri.
Kasenian                                             = Wiyasa
Pendidikan/atikan                           = Winaya
Conto Rinékasastra:
“Pasundan matak betah”, ku rinékasastra bisa jadi kieu: “Pasundan, kajugjug ti nu jauh, katéang ti nu anggang, matak betah matuh. Kawantu léndo tanahna matak subur cucukulan, katambah bageur pribumina, soméah bari daréhdéh
Conto dina dangding, pikeun ngaréka maksud: “Sabada nyorang gunung jeung lebak, jol datang ka basisir”, ku rinékasastra bisa jadi: “Turun gunung unggah gunung, nyorang lebak nyukang pasir, ngaliwat kana bubulak, sampalan badak jeung sapi, jauh cunduk anggang datang, sumping damping ka basisir” (Kinanti: Panji Wulung)
-cutatan pribadi tina sawatara sumber-